Változások az adómentes munkáltatói támogatásban! – 2. rész
Folytatjuk adótanácsadói összefoglalónkat a lakás vásárláshoz, építéshez és ezzel kapcsolatos hiteltörlesztéshez adómentesen adható munkáltató támogatásokkal kapcsolatos változások bemutatásával.
Előző írásunkban azokat az információkat osztottuk meg önökkel, amik általánosságban igazak a lakáscélra adómentesen adott munkáltatói támogatásokkal kapcsolatban. Most pedig folytatjuk azokkal a fontos tudnivalókkal, amelyeket az ügyvezetőknek mindenképpen ismerniük kell egy-egy ilyen támogatás odaítélése és utalása előtt.
Fontos – és erre adótanácsadóként még egyszer felhívom a kedves ügyvezetők figyelmét – hogy a támogatás folyósításakor a munkáltató kötelezettsége, hogy megvizsgálja és eldöntse, hogy az adómentesség feltételei fennállnak-e.
Mikkel kell ehhez tisztában lenni?
- adómentes támogatás csak méltányolható lakásigény esetén nyújtható
- nem utalható akármilyen számlára
- meghatározott határidőre igazolásokkal kell rendelkeznie a munkáltatónak
Nézzük ezeket sorban, már a változásokkal együtt!
Méltányolható lakásigény – mit kell figyelembe venni?
- az együtt költöző, együttlakó családtagok számát
- a lakás szobáinak számát
Kik az együttköltöző, együttlakó családtagok?
A támogatást igénylő munkavállaló
- Ptk. szerinti közeli hozzátartozói a testvér kivételével
- élettársa és annak közeli hozzátartozói a testvér kivételével
feltéve, hogy a lakásba együtt költöznek be vagy ott életvitelszerűen együtt laknak.
A lakás méltányolható szobáinak száma
1 – 2 személy |
legfeljebb 3 lakószoba |
3 – 4 személy |
legbeljebb 4 lakószoba |
minden további személy |
plusz 1 lakószoba |
Mi minősül lakószobának?
- az a helyiség, amelynek hasznos alapterülete nagyobb, mint 8, de kisebb, mint 30 négyzetméter
- legalább egy 2 méter széles ajtó és ablak nélküli falfelülettel rendelkezik
- a 30 négyzetméternél nagyobb szoba két lakószobának számít
- ha a nappali, az étkező és a konyha osztatlan közös térben van és hasznos alapterületük meghaladja a 60 négyzetmétert, úgy két lakószobaként kell figyelembe venni
- a 8 négyzetméternél kisebb, vagy 8 négyzetméteres szobákat a jogszabály nem tekinti lakószobának, azzal nem kell számolni
- ha a szobának nincs legalább egy 2 méter széles ajtó és ablak nélküli falfelülete, akkor a lakószobák számának meghatározásakor azt is figyelmen kívül kell hagyni
Nézzük át gyorsan azokat a szabályokat is, amik nem változtak!
Milyen számlára utalható a támogatás?
- a magánszemélynek bármely hitelintézetnél vezetett fizetési vagy hitelszámlájára
- a hitelintézet törlesztésre használt központi elszámoló számlájára
Milyen számlára utalható a hitel visszafizetésére, törlesztésére adott támogatás?
- saját önálló hitelszámlájára
- a hitelt nyújtó hitelintézet törlesztéshez használt központi elszámoló számlájára
- a hitelt nyújtó hitelintézetnél vezetett saját folyószámlájára
Mi szükséges a támogatás adómentességének igazolásához?
- a támogatás folyósításáról szóló hitelintézet vagy Magyar Államkincstár által kiállított igazolás
- a magánszemély méltányolható lakásigényről szóló nyilatkozata, amely a lakás szobáinak alapterületét szobánként külön-külön tartalmazza
- az együttköltöző vagy együttlakó családtagok lakcímkártya másolata, amelyen lakóhelyként vagy tartózkodási helyként szerepel az adott lakás
- lakás építése, építtetése esetén, amennyiben a használatbavételi engedély nem áll rendelkezésre, a lakcímkártya másolatokat a magánszemély nyilatkozata pótolhatja
- a megelőlegező kölcsönt nyújtó hitelintézet igazolása az együttlakó gyermektelen vagy egygyermekes házaspár esetében figyelembe veendő születendő gyermekről vagy gyermekekről
Mivel igazoljuk, hogy a támogatás nem haladja meg a vételár vagy a teljes építési költség 30 százalékát?
- vásárlás esetén az érvényes szerződéssel
- építés, építtetés, alapterület-növelés, korszerűsítés költségeit tartalmazó költségvetéssel
Hogyan történik a támogatás felhasználásának igazolása?
- lakás vásárlása esetén érvényes szerződéssel és az ingatlanügyi hatósághoz benyújtott bejegyzési kérelemmel vagy ezek helyett tulajdoni lappal, valamint az összeg felhasználását igazoló okirattal (vételár megfizetési bizonylata)
- lakás építése, építtetése és lakás alapterületének növelése esetén a jogerős építési engedéllyel, a folyósítást megelőző hat hónapon belül és a folyósítás évét követő év utolsó napjáig, a magánszemély vagy közeli hozzátartozója nevére kiállított számlával
- lakás korszerűsítése esetén a támogatás folyósítását megelőzően hat hónapon belül és a folyósítás évét követő év utolsó napjáig, a magánszemély vagy közeli hozzátartozója nevére kiállított számlával
- hitel visszafizetéshez, törlesztéshez nyújtott támogatás esetén fennálló hitelszerződéssel és az összeg felhasználását igazoló okiratokkal (bankszámla kivonat)
Meddig szükséges az igazolásokat a munkáltatónak beszereznie?
- lakás vásárlásra vagy lakáscélú felhasználásra felvett hitel visszafizetése, törlesztése esetén a folyósítás évét követő év május 31-éig
- lakás építése, építtetése, alapterületének növelése és korszerűsítése esetén a folyósítás évét követő második év május 31-éig
Előző írásunkban már szóltunk arról, hogy a szükséges igazolásokat, amelyek már a folyósítás előtt a munkavállaló rendelkezésére állnak, célszerű a támogatás folyósítása előtt a bekérni. Ekkor még igen komoly érdeke fűződik a munkavállalónak ahhoz, hogy a támogatás megszerzése érdekében ezeket leadja, nem is beszélve az esetlegesen év közben megszűnő munkaviszony esetén adódó bonyodalmakról.
Ha tetszett adótanácsadónk írása, kedvelje oldalunkat! S ha nem szeretne lemaradni értékes adózási információkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!