Vállalkozók réme az inkasszó – 2. rész
Cikkünk előző részében megnéztük, mit kell tennünk, hogy csírájában fojtsuk el még az inkasszó gondolatát is.
Azzal foglalkoztunk, hogyan kerülhetjük el, hogy a bankszámlánkra inkasszó kerüljön, milyen közös munkát igényel ez a jó könyvelőtől és a vállalkozótól. A továbbiakban azt nézzük meg, hogy milyen adókra vonatkozóan és mit tudunk tenni akkor, ha már megtörtént az inkasszó támadás.
Milyen adókra nem engedélyez az adóhivatal fizetési halasztást, részletfizetést?
- a magánszemélyek jövedelemadójának előlegére és a levont jövedelemadóra,
- a beszedett helyi adóra,
- a kifizető által a magánszemélytől levont járulékokra.
Az olyan típusú adókra, járulékokra tehát, amelyeket a vállalkozás a magánszemély helyett (annak jövedelméből levonva) köteles megfizetni és az olyanokra, amelyeket a vállalkozás helyi adó (pl. idegenforgalmi adó) címen beszed, az adóhivatal nem engedélyez fizetési halasztást, részletfizetést.
Azokra az adókra és járulékokra, amik nem tartoznak a fenti kategóriák egyikébe sem, fizetési halasztási, részletfizetési kérelemmel lehet az adóhivatalhoz fordulni.
Mi történik akkor, ha az adóhivatal benyújtotta inkasszóját, de az nem érte el a kívánt hatást?
Ez ugye akkor van, ha a könyvelő nem tudta beadni a kérelmet az adók, járulékok esedékességének napjáig, az adóhivatal támadott, de a vállalkozónak éppen nem volt pénz a betétszámláján és nem érkezett az inkasszó hatálya alatt bevétel sem arra.
Ilyenkor is lehetőség van az adófolyószámlán felhalmozott tartozások megfizetésére fizetési halasztási, részletfizetési kérelmet benyújtani.
Mi történik akkor, ha elmulasztottuk az adófizetési kötelezettség keletkezésével egyidőben benyújtani a fizetési halasztási, részletfizetési kérelmet, folyamatosan érkeznek bevételek a bankszámlánkra és az adóhivatal benyújtotta inkasszóját a bankszámlánkat vezető bankokhoz?
Tüntessük el!
Telefonos ügyintéző rendszer
Az adóhivatal kiépítette telefonos ügyintéző rendszerét, amelyen konkrét ügyek intézése válik lehetővé.
Nagyon fontos, hogy a könyvelőnek adott meghatalmazás, a telefonos ügyintézés lehetőségét is tartalmazza, mert ilyenkor minden perc számit és csak ezen keresztül tudunk olyan nélkülözhetetlen információkhoz jutni, amivel vissza tudjuk verni ezt a támadást.
A telefonos ügyintéző rendszeren keresztül el tudunk jutni a végrehajtási eljárást indító revizor személyéhez, aki bizonyos feltételek fennállása esetén visszavonulót fúj.
Hogyan verhetjük vissza a támadást?
- Az adózónak lehetősége van arra, hogy egy adott tartozást / tartozásokat érintő inkasszót visszavonasson a végrehajtással.
- Ehhez fel kell fegyverkezni egy kitöltött fizetési halasztási, részletfizetési kérelemmel – amihez célszerű a tartozást előzetesen egyeztetni – és azt be kell nyújtani.
- Ennek a kérelemnek a benyújtására csak akkor van lehetőség, ha ezekre a tartozásokra még nem nyújtottunk be korábban fizetési halasztási, részletfizetési kérelmet.
- Meg kell fizetni a kérelem illetékét.
- Fel kell hívni a végrehajtást elrendelő revizort és kérni kell, hogy a fentiekre tekintettel vonja vissza az inkasszót, amit ő a fenti feltételek megléte esetén meg is tesz.
Végül tisztázzunk két fogalmat!
Fizetési halasztás az, amikor azt kéri a vállalkozó, hogy az esedékes vagy lejárt adóját, járulékát egy általa megjelölt, későbbi időpontig fizethesse meg.
Részletfizetési kérelem, amikor pedig azt, hogy az esedékes vagy lejárt adóját, járulékát ne egy összegben kelljen megfizetni, hanem a kérelemben előterjesztett hónapok alatt, egyenlő részletekben.
Ha meg szeretné ismerni adótanácsadónk és egy tapasztalt könyvelőiroda vezető további tanácsait, iratkozzon fel hírlevelünkre!