Reklámadó törvény változások 2015. – Adótanácsadói összefoglaló
Adótanácsadói áttekintés a 2015. évi reklámadó törvény változásairól.
2015. január 1-től több vonatkozásban is lényegesen változtak a reklámadó törvény rendelkezései, amelyek pozitívan érinthetik a kis- és középvállalkozások adózását. Ezekről adunk rövid, használható összefoglalást.
Azt már tudjuk, hogy a reklámadót főszabály szerint a reklám közzétevője fizeti, de vannak kivételek, amikor a reklám közzétételének megrendelése is adókötelesség válik.
Mikor nem lesz adóköteles a reklám közzétételének megrendelése?
- Ha a reklám közzétételének megrendelője rendelkezik a reklám közzétevőjének nyilatkozatával, amelyben a közzétevő vagy arról nyilatkozik, hogy megfizeti a reklámadót, vagy arról, hogy mentes a reklámadó fizetési kötelezettség alól.
- Ha nem rendelkezik ugyan a nyilatkozattal, de bizonyítani tudja, hogy kérte azt, s a számla kézhezvételétől számított 10 munkanapon belül nem kapta meg és ezeket az információkat (a nyilatkozat kiadásának kérését, a közzétevő személyét és a közzététel ellenértékét), az adóhivatalhoz bejelenti.
- Ha a reklám közzétevője szerepel a reklám megrendelésének időpontjában az állami adóhatóság honlapján közzétett nyilvántartásban.
- A sportról szóló törvény szerint bizonyos nevesített reklámközzétételek szintén mentesek az adó alól.
Ezek bármelyikének teljesülése esetén nem lesz adóköteles a reklám közzétételének megrendelése.
További változásokat fogadott el a parlament?
Adókulcs emelkedés
A sávos adókulcs legfelső mértéke, a reklámot közzétevők esetében, 40%-ról 50%-ra nőtt, vagyis 20 milliárd forintos adóalap felett a fizetendő reklámadó 50%.
Kapcsolt vállalkozások
Ha a kapcsolt vállalkozási viszony nem egész évben áll fenn, akkor csak a fennállás időtartamára vonatkozó, időarányos adóalap összegét kell figyelembe venni.
Nyilatkozat adási kötelezettség
Az adóhivatal nyilvántartásába bejelentkezett közzétevő nem köteles nyilatkozatot adni megrendelői felé, a bejelentkezéssel mentesül a nyilatkozattételi kötelezettség alól.
Társasági adóvonatkozás változása
Ha a reklám közzététel megrendelőjének reklámra fordított kiadása az évi 30 millió forintot nem haladja meg, akkor nincs teendője, elszámolhatja költségként a reklámra fordított kiadását és nem kell adóalapot növelnie vele. Ha meghaladja, akkor a következő három feltételből legalább egyet teljesítenie kell ahhoz, hogy a reklámra fordított kiadása ne legyen társasági adóalap növelő tétel.
- Rendelkeznie kell a reklám közzétevőjének nyilatkozatával, amelyben a közzétevő vagy arról nyilatkozik, hogy megfizeti a reklámadót, vagy arról, hogy mentes a reklámadó fizetési kötelezettség alól.
- Ha nem rendelkezik nyilatkozattal, de bizonyítani tudja, hogy kérte azt, de a számla kézhezvételétől számított 10 munkanapon belül nem kapta meg és ezeket az információkat (a nyilatkozat kiadásának kérését, a közzétevő személyét és a közzététel ellenértékét), az adóhivatalhoz bejelenti.
- Ha a reklám közzétevője szerepel a reklám megrendelésének időpontjában az állami adóhatóság honlapján közzétett nyilvántartásban.
Ha a három feltételből egyet sem tud teljesíteni, akkor a reklámra fordított kiadásának már az első forintja is társasági adóalap növelő kiadás lesz.
Aki kedveli az oldalunkat, attól kérek egy megosztást is, hogy minél több emberhez eljussanak az információk!
Ha tetszett írásunk, kedvelje oldalunkat és tartson velünk a jövő héten is!
Ha meg szeretné ismerni adótanácsadónk és egy tapasztalt könyvelőiroda vezető további tanácsait, iratkozzon fel hírlevelünkre!