Ingatlanügyletek adómentesen vagy adófizetési kötelezettséggel? – 1. rész
A környezetünkben sok problémát jelent az ingatlan bérbeadással vagy ingatlan értékesítéssel kapcsolatos adózási döntés.
A környezetünkben ingatlannal kapcsolatos gazdasági tevékenységet folytató vállalkozások körében, sok problémát jelent az ingatlan bérbeadással vagy ingatlan értékesítéssel kapcsolatos adózási döntés.
Azt tapasztaljuk, hogy a társaságok ügyvezetői nincsenek tisztában azzal, hogy amikor ingatlan értékesítési vagy bérbeadási tevékenységbe kezdenek, akkor választási lehetőségük van az általános forgalmi adófizetést illetően.
Írásunkkal segítséget kívánunk nyújtani a megalapozott döntésben és pótolni az ezzel kapcsolatos döntéshez hiányzó ismereteket.
Mit kell bejelenteni?
Mivel a jogszabály szerint az ingatlanok értékesítése, kivéve
- építési telek,
- 2 évnél nem régebbi lakhatási engedéllyel rendelkező épület,
és az ingatlanok bérbeadása adómentes, ezért csak akkor kell jeleznünk az adóhivatalnak, ha ezt meg szeretnénk változtatni.
Nézzük először, hogy milyen kategóriákra vonatkozóan dönthetünk ingatlanok esetében?
- lakóingatlannak nem minősülő ingatlan, ingatlanrész bérbeadása
- lakóingatlannak minősülő és lakóingatlannak nem minősülő ingatlan, ingatlanrész bérbeadása
- lakóingatlannak minősülő egyes beépített ingatlan és ehhez tartozó földrészlet értékesítése illetve egyes beépítetlen ingatlan értékesítése
- lakóingatlannak minősülő és lakóingatlannak nem minősülő egyes beépített ingatlan és ehhez tartozó földrészlet értékesítése illetve egyes beépítetlen ingatlan értékesítése
Döntésünket külön-külön hozhatjuk meg az egyes kategóriák esetében, vagyis dönthetünk úgy, hogy csak a lakóingatlannak nem minősülő ingatlan bérbeadására választjuk az általános szabályok szerinti adókötelezettséget és a lakóingatlannak minősülő ingatlanra nem, vagy választhatjuk azt mindkettőre.
Mikor hozhatjuk meg ezt a döntést?
Ha folyamatosan végeztük az ingatlan bérbeadással és értékesítéssel kapcsolatos tevékenységeket és azt a jogszabály szerint adómentesen tettük, akkor módunk van minden év végén (december 31-ig) bejelenteni, hogy a következő évtől választani szeretnénk valamely, ingatlannal kapcsolatos tevékenységünkre az általános szabályok szerinti általános forgalmi adófizetési kötelezettséget.
Döntésünket meghozhatjuk ettől eltérően a tevékenység megkezdésekor, az új tevékenység bejelentésével párhuzamosan, év közben is.
5 évre választunk!
Fontos, ha meghoztuk a döntést és az általános szabályok szerinti általános forgalmi adófizetési kötelezettséget választottuk, akkor ettől 5 évig nem térhetünk el.
Miért választaná bármelyik társaság az általános forgalmi adó kötelezettséget?
Általános szabály, hogy ha olyan termék- vagy szolgáltatás értékesítésünk van, amely az általános forgalmi adótörvény szerint adómentes értékesítés, akkor az ehhez a tevékenységhez kapcsolódóan felmerült költségek felszámított általános forgalmi adója nem helyezhető levonásba (nem igényelhető vissza).
Ezért szükséges előre tervezni azt, hogy mit is szeretnénk tenni az adott ingatlannal az értékesítés vagy a bérbeadási tevékenységen keretén belül.
Mi motiválhatja a döntést?
Elsősorban attól kellene függnie a választásnak, hogy mi történik az ingatlannal kapcsolatban megrendelt termékek, szolgáltatások általános forgalmi adójával? Lesznek-e az ingatlan vásárlás és eladás között kiadásaink és azok milyen mértékűek az ingatlan értékéhez, bérleti díjához képest? Kik a vevőink, magánszemélyek vagy társaságok?
Írásunk következő részében táblázatokban is összefoglaljuk a tudnivalókat és adunk néhány szempontot a könnyebb döntéshez.
Ha meg szeretné ismerni adótanácsadónk és egy tapasztalt könyvelőiroda vezető további tanácsait, iratkozzon fel hírlevelünkre!