Adótanácsadói segítség az adómentes támogatásokhoz! – 2. rész
Folytatjuk adótanácsadói összefoglalónkat az adómentes munkáltatói támogatásokról, amelyek már lakáshitel kiváltásához is igénybe vehetők.
Előző írásunkban azokat az információkat osztottuk meg önökkel, amelyek általánosan igazak az adómentes munkáltatói támogatásokkal kapcsolatban. Most pedig folytatjuk azokkal a fontos tudnivalókkal, amelyeket az ügyvezetőknek mindenképpen ismerniük kell egy-egy ilyen támogatás odaítélése és utalása előtt.
Fontos – és erre adótanácsadóként még egyszer felhívom a kedves ügyvezetők figyelmét – hogy a támogatás folyósításakor a munkáltató kötelezettsége, hogy megvizsgálja és eldöntse, hogy az adómentesség feltételei fennállnak-e.
Mivel kell ehhez tisztában lenni az adótanácsadó szerint?
Adómentes támogatás csak méltányolható lakásigény esetén nyújtható, nem utalható akármilyen számlára és meghatározott határidőre a munkáltatónak igazolásokkal kell rendelkeznie.
Nézzük ezeket sorban.
Méltányolható lakásigény – mit kell figyelembe venni?
- az együtt költöző személyek számát
- a lakás szobáinak számát
Ebben a következő táblázat segít eligazodni:
http://adokultura.hu/meltanyolhato-kategoriaba-tartozo-szobak-szama/
Az, hogy Ön megfelel-e a feltételeknek, bármely napra vizsgálható, a támogatás folyósítása évének első napjától a folyósítást követő, illetve a folyósítást követő második év május 31-éig.
Ha a hitelintézet, a kincstár vagy a munkáltató a méltányolható lakásigénynek való megfelelést bármely okból egy korábbi időpontban – az akkor hatályos rendelkezések alapján – már megvizsgálta, nem szükséges újra megvizsgálni, mert ez a korábbi okirat szolgál igazolásul.
Milyen számlára utalható a támogatás?
- a magánszemélynek bármely hitelintézetnél vezetett fizetési vagy hitelszámlájára
- a hitelintézet törlesztésre használt központi elszámoló számlájára
Milyen számlára utalható a hitel visszafizetésére, törlesztésére adott támogatás?
- a magányszemély saját önálló hitelszámlájára
- a hitelt nyújtó hitelintézet törlesztéshez használt központi elszámoló számlájára
- a hitelt nyújtó hitelintézetnél vezetett saját folyószámlájára
Mi szükséges a támogatás adómentességének igazolásához?
- a támogatás folyósításáról szóló hitelintézet vagy Magyar Államkincstár által kiállított igazolás
- a magánszemély méltányolható lakásigényről szóló nyilatkozata, amely a lakás szobáinak alapterületét szobánként külön-külön tartalmazza
- az együtt költöző vagy együtt lakó családtagok lakcímkártya-másolata, amelyen a szóban forgó lakás lakóhelyként vagy tartózkodási helyként szerepel
- lakás építése, építtetése esetén, amennyiben a használatbavételi engedély nem áll rendelkezésre, a lakcímkártya-másolatokat a magánszemély nyilatkozata pótolhatja
- a megelőlegező kölcsönt nyújtó hitelintézet igazolása az együtt lakó gyermektelen vagy egygyermekes házaspár esetében figyelembe veendő születendő gyermekről vagy gyermekekről
Mivel igazoljuk, hogy a támogatás nem haladja meg a vételár vagy a teljes építési költség 30 százalékát?
- vásárlás esetén az érvényes szerződéssel
- építés, építtetés, alapterület-növelés, korszerűsítés költségeit tartalmazó költségvetéssel
Hogyan történik a támogatás felhasználásának igazolása?
- lakás vásárlása esetén érvényes szerződéssel és az ingatlanügyi hatósághoz benyújtott bejegyzési kérelemmel vagy ezek helyett tulajdoni lappal, valamint az összeg felhasználását igazoló okirattal (vételár megfizetési bizonylata)
- lakás építése, építtetése és lakás alapterületének növelése esetén a jogerős építési engedéllyel, a folyósítást megelőző hat hónapon belül és a folyósítás évét követő év utolsó napjáig, a magánszemély vagy közeli hozzátartozója nevére kiállított számlával
- lakás korszerűsítése esetén a támogatás folyósítását megelőzően hat hónapon belül és a folyósítás évét követő év utolsó napjáig, a magánszemély vagy közeli hozzátartozója nevére kiállított számlával
- hitel visszafizetéshez, törlesztéshez nyújtott támogatás esetén fennálló hitelszerződéssel és az összeg felhasználását igazoló okiratokkal (bankszámlakivonat)
Mit mond az adótanácsaló, meddig szükséges az igazolásokat a munkáltatónak beszereznie?
- lakás vásárlásra vagy lakáscélú felhasználásra felvett hitel visszafizetése, törlesztése esetén a folyósítás évét követő év május 31-éig
- lakás építése, építtetése, alapterületének növelése és korszerűsítése esetén a folyósítás évét követő második év május 31-éig
Előző adótanácsadói írásunkban már szóltunk arról, hogy a szükséges igazolásokat, amelyek már a folyósítás előtt a munkavállaló rendelkezésére állnak, célszerű a támogatás folyósítása előtt a bekérni. Ekkor még igen komoly érdeke fűződik a munkavállalónak ahhoz, hogy a támogatás megszerzése érdekében ezeket leadja, nem is beszélve a váratlan nehézségekről, például az esetlegesen év közben megszűnő munkaviszony esetén adódó bonyodalmakról.
Ha tetszett adótanácsadónk írása, kedvelje oldalunkat!
S ha nem szeretne lemaradni értékes adózási információkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!
Tisztelt Adótanácsadó Asszony!
Igen hasznosnak találom írásait, ma többet is átnéztem.
Laikus lévén, nem értek mindent, és ezzel kapcsolatosan kérdeznék – az adómentes munkáltatói lakáshitel-támogatásról:
– “Mi szükséges a támogatás adómentességének igazolásához?
a támogatás folyósításáról szóló hitelintézet vagy Magyar Államkincstár által kiállított igazolás”
Kérdésem: A támogatás folyósításáról melyik hitelintézet kell hogy igazolást adjon: a munkáltató pénzintézete, ahonnan azt folyósítják, vagy a munkavállaló hitelintézete amelyik a hitelt folyósította?
– Az adómentesség igazolásához szükséges iratokat hová kell benyújtani? A NAVhoz? A munkáltató, vagy a munkavállaló kell hogy igazolja, benyújtsa ezeket?
– Amennyiben a cégnek egyetlen munkavállalója van (esetünben, a Bt. kültagja a Bt. alkalmazottja) és neki adja a Bt. a lakáscélú hitel törlesztésére fordított összeget vissza nem térítendő támogatásként, akkor az adóhatóság beleköthet-e ebbe (osztaléknak minősítheti-e) és milyen alapon különbözteti meg a több alkalmazottal rendelkező cégeket a csak egy alkalmazottas cégtől (illetve magukat a munkavállalókat ebből kifolyólag)?
Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm:
Borbás Melinda
Kedves Borbás Melinda!
– A munkáltató pénzintézete, amelyik a támogatást folyósította.
– A munkáltató kell megőrizze, hogy bizonyítani tudja a folyósított összeg adómentességét.
– Ha a vissza nem térítendő támogatás, megfelel a jogszabályban leírt feltételeknek (alkalmazott kapja, az ingatlan beszerzési értékének max. 30%-áig, az együtt költöző személyek és a szobaszámok rendben, stb…) akkor nem fogja semmi mássá minősíteni az adóhivatal és ez nem függ attól sem, hogy egy társaságnak hány alkalmazottja van.
Remélem tudtam segíteni!
Üdvözlettel:
G.Novák Mária