A vállalkozás indítás és működtetés buktatói – 1. rész
Ahogy a velem élők vállalkozás indításába kezdenének.
Most eltérünk kicsit az eddig megszokottaktól, és nem én írok önöknek, hanem az én drága, egészen más területen jártas férjem. Teszi ezt azért, mert azt látja – a mindennapjaimba belekóstolva –, hogy a nem szakmabeli emberek nincsenek tisztában azzal, mit is jelent egy vállalkozás indítása, működtetése.
Vette hát a bátorságot, leült és – teljesen biztos vagyok benne, hogy az Önök nyelvén – elmondja, hogyan is tenné, ha vállalkozást indítana.
Ha vállalkozás indításába kezdenék…
2013-ban 33.000 cég szűnt meg Magyarországon, a HVG adatai szerint. Az Opten szerint a törlések hátterében, 61 százalékban a felszámolások, 19 százalékban pedig a végelszámolások álltak, és csak a dobogó legalsó lépcsőfokát foglalták el a kényszertörlések 5 százalékkal. Tételezzük fel a megszűnt cégekről a jó szándékot, hogy azért alakultak, hogy valós gazdasági tevékenységet folytassanak.
Akkor viszont mi magyarázza az ilyen nagyszámú cég megszűnését?
Az ok nagyon sokrétű lehet, például
- kényszervállalkozások,
- gazdasági változások,
- törvénymódosítások,
- felkészületlenség,
- alkalmatlanság cégvezetésre,
- ismeretek hiánya
Mivel nem vagyok gazdasági szakember, adótanácsadó, könyvelő, könyvvizsgáló, marketingszakember, a kényszervállalkozásokról, gazdasági változásokról, törvénymódosításokról nem tudok érdemben beszélni.
Viszont a felkészületlenségről, ismeretek hiányáról, alkalmatlanságról annál inkább.
A kis- és középvállalkozások működtetésével valahogy úgy vagyunk, mint a magyar focival: „mindenki ért hozzá”, de mégis, nagyon beteg valamiért.
Én is elkezdtem egy vállalkozást, ami szép lassan bebukott. Nem a szakmai hozzáértés hiánya miatt, hanem a gazdasági hozzáértésem hiánya miatt. Nem tudtam, hogyan kell egy vállalkozást jól vezetni. Sokan gondoljuk azt, elég jól dolgozni, a többi majd lesz valahogy.
Mekkora tévedés ez!
Ma már egészen másképpen csinálnám. Évek alatt megtanultam a feleségem mellett, aki adótanácsadó, könyvvizsgáló, könyvelő, hogy mennyi minden kell ahhoz, hogy egy vállalkozás jól működjön.
Első lépésként megkeresnék egy marketingszakembert, és többek között a következő kérdésekre keresném a választ:
- Kell-e a piacon az a termék, szolgáltatás, amit gyártani, szolgáltatni szeretnék?
- Kik fogják megvenni?
- Miért pont az én termékemet vegyék meg?
- Mennyiért vennék meg?
- Hol vennék meg?
- Számíthatunk-e versenytársakra?
A cikk szerzője:
Gazdag Pál
Hogy mi lenne a második lépés, megtudhatja egy hét múlva, cikkünk következő részéből.
Ha kedveli az oldalunkat, kérek egy megosztást is, hogy minél több emberhez eljussanak az információk!
S ha nem szeretne lemaradni értékes adózási információkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!