- Adókultúra.hu - https://adokultura.hu -

ÁFA törvény változásai 2020. – 2. rész

[1]Fontos előírások születtek a közösségi termékértékesítés során kiállítható adómentes számlákkal kapcsolatosan.

Az eddigiekben a közösségi termékügyleteket érintő változásokat néztük meg és azt, hogy adómentes termékértékesítés kapcsán, milyen feltételeknek kell megfelelnie annak a termékértékesítésnek, amelyről adómentes számla állítható ki.

Ehhez a témához azonban további előírások tartoznak, amelyek szintén szükségesek ahhoz, hogy adómentes számlát állítson ki a vállalkozás a közösségi értékesítéséről.

Azt már tudjuk, hogy kőkemény feltétele lesz az adómentes számla kiállításának a közösségi adószám értékesítés időpontjában való érvényessége.

Milyen további kritériuma van a közösségi adómentes számla kiállításának?

A módosítás előírja, hogy az értékesítésnek szerepelnie kell az eladó közösségi összesítő nyilatkozatában. Ha az eladó ennek nem tesz vagy hibásan tesz eleget, akkor az adóhivatal adókötelessé teheti a termékértékesítést.

Ha az eladó kifelejtette az összesítő nyilatkozatból egy adott adómentes közösségi értékesítés adatait, akkor lehetősége van bizonyítani, hogy ez nem tudatos és szándékos, hanem véletlen mulasztás volt.

Haladjunk tovább a témában és nézzük meg hogyan bizonyítható egy közösségi termékértékesítésről, hogy a termék elhagyta az országot és másik tagállamba szállították.

Mikor beszélünk egyáltalán közösségi termékértékesítésről?

Fontos, hogy meglegyen a tulajdonosváltás, mert egyébként nem beszélhetünk termékértékesítésről és fontos az is, hogy az eladónak nem csak azt kell bizonyítania, hogy a terméket feladta, hanem azt is, hogy azt egy másik tagállamba szállították.

Hogyan igazolható a termék kiszállítása?

Szállítási dokumentumok

Nyilatkozatok

Ha az eladó fuvaroz, akkor nyilatkoznia kell, hogy az árut az eladó vagy az eladó nevében eljáró személy adta fel vagy fuvarozta el.

Ha a vevő fuvaroz, akkor az eladónak rendelkeznie kell a vevő nyilatkozatával, amelyben a vevő nyilatkozik arról, hogy az árut a vevő vagy az vevő nevében eljáró személy adta fel vagy fuvarozta el.

A vevői nyilatkozatban szerepelnie kell a rendeltetési államnak, a kiállítás napjának, a beszerző nevének és címének, a termékek megnevezésének, mennyiségének, megérkezésük helyének, idejének, beszerző nevében a termékeket átvevő személy azonosításának.

A kiszállítást alátámasztó dokumentumok közül legalább kettő megőrzését kell teljesíteni ahhoz, hogy az adómentesen kiállított számla védhető legyen. Ebből egynek mindenképpen elsődleges dokumentumnak kell lennie.

Hogy mik ezek?

Megtudhatja cikkünk következő részéből.

Ha meg szeretné ismerni adótanácsadónk és egy tapasztalt könyvelőiroda vezető további tanácsait, iratkozzon fel hírlevelünkre! [2]