Bejegyzés nyomtatása Bejegyzés nyomtatása
nov
16
2018

2019. évi szociális hozzájárulási adó – 1. rész

2019. január 1-től lényegesen megváltozik a társaságok jövedelmek után fizetendő adója.

A 2018. július 31-én kihirdetett szociális hozzájárulási adó törvény 2019. január 1-től hatályon kívül helyezi az egészségügyi hozzájárulásról szóló törvényt és lényegesen megváltoztatja a jövedelmek után fizetendő adók mértékét és azok alapját.

A továbbiakban sorra vesszük a törvényi változásokat az új szociális hozzájárulási adó törvény legfontosabb elemeinek bemutatásával (figyelembe véve a 2018. november 18-án elfogadott és a köztársasági elnöknek aláírásra megküldött módosítást is).

Milyen jövedelmek esetén kell szociális hozzájárulási adót fizetni?

  • a személyi jövedelemadó törvény szerinti összevont adóalapba tartozó jövedelmek után
  • a tanulószerződés alapján kifizetett díj
  • az ösztöndíjas foglalkoztatás alapján fizetett ösztöndíj
  • az érdekképviseletet ellátó szervezet részére megfizetett tagdíj
  • önálló és nem önálló tevékenységből származó jövedelem
  • béren kívüli juttatások
  • egyes meghatározott juttatások
  • kamatkedvezményből származó jövedelem

További adófizetési kötelezettségek

  • vállalkozásból kivonat jövedelem
  • értékpapír-kölcsönzésből származó jövedelem
  • ösztalék, vállalkozói osztalékalap
  • árfolyamnyereségből származó jövedelem
  • külföldi illetőségű előadóművész jövedelme

A szociális hozzájárulási adó (2019-ben 19,5%) alapjának felső határa, ezen jövedelmek esetében (a “További adófizetési kötelezettségek” alatt szereplő jövedelmek esetében), a minimálbér összegének huszonnégyszerese, amely alapba beleszámít természetesen az összevont adóalapba tartozó jövedelem, a tanulószerződés alapján kifizetett díj, az ösztöndíjas foglalkoztatás, az érdekképviseleti tagdíj és az önálló és nem önálló jövedelem is.

Az adminisztrációt valóban sikerült csökkenteni, hiszen nem két jogszabályt kell ismerni, hanem csak egyet a továbbiakban, viszont az adó nagyságát is sikerült, az adminisztráció csökkentés jegyében feltornázni. Az egészségügyi hozzájárulásról szóló törvény szerinti plafon, ameddig azt meg kellett fizetni 450 000 forint volt, az adminisztráció csökkentés jegyében azonban a tervezett 2019. évi 150 000 forintos minimálbér mellett ez az adófizetési plafon 702 000 forintra fog emelkedni.

Ki mentesül az adófizetési kötelezettség alól?

  • a kiegészítő tevékenységet folytató egyéni és társas vállalkozó
  • az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltött özvegyi nyugdíjas
  • 25 éves korig az iskolaszövetkezeti tag, aki nappali rendszerű oktatás keretében folytat tanulmányokat
  • szociális szövetkezet, tagi jogviszonyban lévő tagja
  • felsőoktatási intézmény hallgatója, hallgatói munkaszerződéses jogviszonyában

További fontosabb mentesülések

  • táppénz, baleseti táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermeknevelési támogatás gyermekgondozási díj
  • ingatlan bérbeadás jövedelme
  • magánnyugdíjpénztár és önkéntes kölcsönös biztosítópénztár által, szolgáltatásként kifizetett összeg

Tartsanak velünk a továbbiakban is, hiszen a szociális hozzájárulási adóval foglalkozó cikkünk második részében az igénybevehető adókedvezményeket vesszük majd sorra.

Ha meg szeretné ismerni adótanácsadónk és egy tapasztalt könyvelőiroda vezető további tanácsait, iratkozzon fel hírlevelünkre!

 

Bejegyzés nyomtatása Bejegyzés nyomtatása

 

Related Posts

A cikk írójáról

Gazdagné Novák Mária a Countplus Adótanácsadó és Könyvelő Kft vezetője.

1 Hozzászólás+ Hozzászólás írása

  • A kormány tényleg azt akarja elhitetni, hogy egyszerűsítette az adminisztrációt, így nem csodálkozom, hogy Önök is azt írják:
    Az adminisztrációt valóban sikerült csökkenteni, hiszen nem két jogszabályt kell ismerni, hanem csak egyet. Igaz, hogy ez sokkal kevésbé átlátható, mint a kettő volt, melyből az egyikről lehetett tudni, hogy alapvetően a munkával szerzett jövedelem után kellett fizetni, ha elérte a minimálbér 30%-át, és csak a másik törvényben voltak a különleges esetek. Most viszont lazult a fogalmazás is, így a kormányzat szabadabban értelmezheti a törvényt. De, hát ez a mai Magyarország. A vállalkozás egy újabb kockázattal, a közigazgatási bíróság függetlenségével alátámasztott szabad jogértelmezés kockázatával bővült.
    Örülök, hogy a jogszabály leírásaik és jellemzően az elemzéseik is megmaradtak a tényeknél. Kivétel persze már eddig is volt, de az erősíti a szabályt.

Szólj hozzá!